Baixar l’IVA al 10% dels equips sanitaris reduiria la despesa pública més de 800 milions.
L’establiment d’un impost sobre el valor afegit (IVA) reduït del 10% per als equips sanitaris conllevaria una reducció de la despesa pública de més de 800 milions d’euros i, si s’establia un tipus superreduït del 4%, l’estalvi de la despesa pública. podria ser de més de 1.300 milions d’euros.
Així ho reconeix un informe presentat pel president de l’Institut d’Estudis Econòmics, Íñigo Fernández de Mesa.
En ‘Els tipus reduïts a l’Impost sobre el Valor Afegit. Un exemple de la seva aplicació en els productes de tecnologia sanitaria’, s’analitza la conveniència de reduir l’IVA en determinats béns i serveis.
Càrrega impositiva perjudicial
Espanya és dels països d’Europa amb més càrrega impositiva en matèria de productes sanitaris, l’IVA dels quals és més elevat que a la majoria dels països del nostre entorn, situant-se als trams més alts juntament amb països com el Regne Unit, França o Alemanya.
L’estructura dels impostos sobre el consum suposa, a la majoria dels països avançats que l’apliquen, l’existència d’un tipus general juntament amb altres tipus reduïts i exempcions aplicables a determinats productes i serveis.
Per exemple, l’IVA per als instruments d’otorinolaringologia a Espanya és del 21%, davant del 19% d’Alemanya, el 20% de França o el 6% de Bèlgica.
D’aquesta manera a Espanya es manté actualment el tipus general del 21% a la major part de l’equipament mèdic i sanitari, a excepció del destinat a l’atenció a la discapacitat, que sí que està subjecte al 10%.
Altres països com Itàlia, França, Portugal, Alemanya, Polònia o els Països Baixos ja estan aplicant tipus reduïts entre el 4 i el 9% d’IVA als dispositius mèdics i sanitaris.
Aquest diferent tractament fiscal per als mateixos béns amb els nostres principals socis comercials és font de desigualtat i genera un desavantatge comparatiu dels consumidors de serveis sanitaris al nostre país, respecte dels del conjunt de la Unió Europea.
“Altres països com Itàlia, França, Portugal, Alemanya, Polònia o els Països Baixos ja estan aplicant tipus reduïts entre el 4 i el 9% d’IVA als dispositius mèdics i sanitaris.”
El sistema públic de salut, el gran perjudicat
El sistema públic de salut és el principal comprador d’equips i productes sanitaris, per la qual cosa el manteniment d’un tipus elevat d’IVA en l’adquisició de material sanitari afecta especialment la sanitat pública, n’eleva el cost per a l’administrat i en dificulta l’Estat la compra dequips dúltima tecnologia.
Aquesta tributació més gran detreu recursos que permeten emprendre les inversions de reposició i d’ampliació de capacitat del sector sanitari per afrontar les debilitats presents, els reptes que es deriven de l’envelliment poblacional, així com per a la millora de la seva qualitat.
Aquests recursos serien essencials per incorporar les innovacions i els avenços tecnològics que milloren l’eficiència de la despesa sanitària, així com del Sistema Nacional de Salut en conjunt, independentment de la naturalesa pública o privada del proveïdor d’aquests serveis.
El sistema sanitari públic, si no hagués de suportar aquests tipus majors a l’IVA que hi ha a Espanya per a aquest sector, però que no regeixen en altres països europeus, podria alliberar aquests recursos per augmentar la quantitat i la qualitat oferida als serveis públics sanitaris .
Això permetria renovar els equips més obsolets per incorporar les tecnologies més capdavanteres i invertint en una major disponibilitat d’equips que permetés augmentar l’eficiència en la prestació de serveis públic, amb la consegüent reducció de les llistes d’espera i millora de l’equitat territorial a la provisió d’aquests serveis, cosa que incidiria, especialment, en la població més vulnerable.
Una normativa facilitadora
La possibilitat d’aplicar tipus reduïts i zero a l’IVA per part dels Estats membres de la UE als productes sanitaris queda recollida expressament a la Directiva (UE) 2022/542 del Consell, de 5 d’abril de 2022, per la qual es modifiquen les Directives 2006/112/CE i (UE) 2020/285 pel que fa als tipus de l’Impost sobre el Valor Afegit.
En concret, la norma comunitària actual permet l’aplicació de tipus reduïts als productes sanitaris eliminant l’anterior limitació que només permetia aquesta singularitat per a tractaments a persones amb discapacitat.
Així, segons dades de l?informe, l?establiment d?un tipus reduït del 10% per als equips sanitaris comportaria una reducció de la despesa pública d?un ordre de més de 800 milions d?euros.
“Si s’estableix un tipus superreduït del 4% per a aquests equips, l’estalvi de despesa pública podria ser de més de 1.300 milions d’euros.“
Expectatives de la sanitat privada i la renda disponible
De la mateixa manera, en un context en què el sector sanitari privat està cridat a atendre un nombre més gran de pacients, per l’increment de l’assegurament i pels concerts de col·laboració publicoprivada, sembla un contrasentit dificultar, mitjançant un tipus elevat de IVA, la reinversió en innovació tecnològica i sanitària per al sector sanitari privat, cosa que dificulta el dret de tots els ciutadans per tenir accés a tècniques diagnòstiques o terapèutiques d’alta complexitat.
Addicionalment, aquesta reducció de l’IVA augmentaria la renda disponible de les llars espanyoles en un ordre de més de tres-cents milions d’euros a l’any (amb el tipus reduït del 10%), beneficiant la mesura en més proporció als col·lectius amb un nivell més baix de renda. Amb el tipus superreduït del 4%, la millora de la renda de les famílies podria ser de més de cinc-cents milions d’euros.
Per això, per garantir l’efectiu dret universal a la salut, cal facilitar l’accés del pacient a la millor tecnologia sanitària, que permet diagnosticar, tractar i curar malalties.
Una normalització del tipus de l’IVA aplicable a aquesta classe de productes ajudaria el sistema sanitari públic a alliberar recursos per emprendre mesures estructurals que contribueixin a reduir les llistes d’espera i permetin reforçar els equipaments, cosa que beneficiarà, de manera especial, la població més vulnerable.